maandag 24 augustus 2015

Zwammen in de tuin

Helaas niet in mijn tuin , want ik moet het zonder doen. Wie deze dagen nog eens door zijn tuin loopt of het gras afmaait heeft het. Zwammen groeien meestal niet alleen, honderden steeltjes met . De zwam in de tuin is van een andere orde. Ik heb een hoek van 6m² grind in mijn tuin.


Stenen vervangen zal niet helpen, het mycelium (de eigenlijke zwam ) zit in de grond eronder.

Boomzwammen groeien zowel op levend als ook op dood hout. Wetenschappelijk worden ze lignicole zwammen genoemd. Zij betrekken hun voedingsstoffen . Paddenstoelen, of beter gezegd zwammen , houden van lekkere, voedselrijke.


Het geheel van bovengrondse delen en wortels heet een zwam. Het is trouwens ook gewoon beleefder om zwammen te laten staan. De oppervlakte bos per inwoner in Vlaanderen is immers beperkt: als we . Ook in onze tuin , waar zwavelkoppen, parasolzwammen,.


Zwammen zijn de enige organismen die houtstof (lignine) kunnen afbreken.

Er zijn echter heel wat zwammen die het wortelhout of het spint- en kernhout van de boom wel binnendringen. Dag,Onder mijn ligusterheg zitten veel zwammen. De struiken erboven kleuren bruin. Ivm leemlaag is de tuin zeer vochtig. Stilletjes aan worden zwammen populairder door belangstelling uit culinaire hoek.


Talrijke kookmagazines en sterrenchefs brengen ons in contact met de . Het loont de moeite om ook de eigen tuin eens nauwkeurig te inspecteren op allerlei zwammen en zwammetjes. Vooral op wat verwaarloosde . Het gewone fluweelpootje (Flammulina velutipes) is een kleine zwam met een . Er kan in de buurt een zwam groeien op een verterende tak die zijn sporen. Vorig jaar hadden we veel paddestoelen in de tuin maar niet in de bakken: het is. Ik probeer de zwammen en paddenstoelen, die ik in mijn omgeving heb gevonden en heb gefotografeerd aan u te.


Zoals bij mij op de bielzen in mijn tuin. De eigenaresse van een volkstuin in Bergen (Noord-Holland) heeft in een tomatenkas de uiterst zeldzame Giftige knolparasolzwam ontdekt. Wat is eigenlijk het verschil tussen een paddenstoel, zwam en een schimmel? Maakt niet uit, ze zijn gewoon leuk om naar te kijken.


Wie zich een beetje verdiept in de enorme vormenrijkheid kan in de herfst in en rond de tuin tal van prachtige zwammen vinden, want . De paddenstoelen uit je gazon weghalen, is heel eenboudig. Maai je gras en haal daarmee ook de paddenstoelen weg.

Hier vind je een lijst van de voornaamste giftige paddenstoelen in België. Dit keer een tuinvraag uit eigen gelederen, namelijk van gastblogger Olaf! Afgelopen herfst zag hij allerlei paddenstoelen ontstaan in het . Schimmels of zwammen vormen één van de zes plantenrijken in de biologische taxonomie en vormen een zeer diverse groep organismen. In de tuin van Inge Swolfs uit Aalst groeit het geld misschien niet aan de bomen maar er komt wel iets zeer waardevols zomaar uit de grond: .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts